Atelier
Neem een kijkje in de werkwijze voor een reproductie.
Werkwijze
1. Onderzoek
Als eerst wordt er gekeken hoe het schilderij is geschilderd. Onderschilderingen en technisch onderzoek worden daarbij goed bekeken, maar ook de gebruikte kleuren, verfdikte en techniek. Zo zijn er schilderijen met een eerst andere achtergrond, of compositie. Dit is nodig om de reproductie zo waarachtig mogelijk te maken, want dat werkt altijd mee in het eindresultaat.
2. Preparen van het doek
Na het onderzoek wordt het doek geprepareerd volgens oude recepten uit de 16e en 17e eeuw. De hoogste kwaliteit linnen wordt hiervoor gebruikt. Vervolgens volgt er een lijmlaag die de verf niet in het doek laat zuigen. Daar bovenop komt een grondering, wat zorgt voor een goede hechting van de verf. Hiervoor wordt de methode van Rembrandt gebruikt, want dat is door onderzoek de meest stabiele grondering.
3. Het schilderen
Tijdens het schilderen neem je alles mee van het onderzoek. Alle details worden zo precies mogelijk geschilderd aan de hand van een hoge resolutie foto. Hoe hoger de resolutie, hoe krachtiger de reproductie wordt. Reproducties van kunstenaars uit de 17e en 18e eeuw worden met handgemaakte verf geschilderd. Vroeger moesten kunstenaars als Vermeer en Hals hun verf zelf maken met pigment gewreven in olie. Zo krijgt het de uitstraling van een schilderij van toen. Door verschillende lagen in het schilderij kan het zijn dat de verf langer moet drogen. Dit geeft de mogelijkheid om aan meerdere opdrachten te werken.
4. Afronding
Na het schilderen ontvangt u een foto van het resultaat. Hierop kunt u aanpassingen aanvragen, zodat het helemaal naar wens is. U kunt ook een lijst aanvragen, wat samen wordt bekeken, zodat het helemaal straalt aan de muur. Vervolgens wordt het schilderij zorgvuldig verpakt naar uw adres.
Opdrachten waar momenteel aan wordt gewerkt:
1. Sterrennacht (Van Gogh)
2. Dame met de Hermelijn (Da Vinci)
3. Zelfportret (Van Gogh)